Voor beroepskrachten die werkzaam zijn binnen uitkerende instanties, onderwijs, welzijn of zorg en in het dagelijkse werk mensen begeleiden.

Wanneer je werkt met mensen dan ben jij en je communicatie het functionele gereedschap waarmee je je werk uitvoert. En dan gaat het om de daadwerkelijke verbale en nonverbale communicatie die jij als beroepskracht gebruikt naar je cliënten. Ieder stuk gereedschap, zeker bij dagelijks gebruik, dient onderhouden te worden.
Zo ook in het werk met mensen, daarin ontstaan onder andere blinde vlekken en/of valkuilen ten aanzien van je eigen functioneren, generalisaties en kennen ook beperkende oordelen en overtuigingen. Natuurlijk over allerlei thema’s en onderwerpen worden er in de loop der jaren trainingen en workshops gegeven en ook worden er gesprektechnieken geoefend.
Maar hoe makkelijk is het om iets nieuws of een verandering te gaan toepassen en jezelf te spiegelen en reflecteren op dat wat goed gegaan is of wat beter kan ? Hoeveel van de gekregen nieuwe informatie onthoudt en onderhoudt je ? Hoe makkelijk val je in lastige of onverwachte situaties terug in oude, bekende en goed geoefende communicatiepatronen ? Hoeveel energie heb je nog na meerdere gesprekken op een dag of na een lastig gesprek ? Wie werkt er harder jij of je cliënt ? Ben jij je bewust van hoe je erbij zit en je woordkeus in ondermeer vragen, opmerkingen, adviezen en wat dit met jou en je cliënt doet ? Bijvoorbeeld, wat is het effect van de “waarom” vraag ?

Als observator ben ik bij één gesprek in de spreekkamer met een cliënt die daarvoor toestemming gegeven heeft. Door te observeren wat je met jouw communicatieve gereedschap doet, spiegel ik je hoe een en ander een uitwerking heeft op  jou en je cliënt.
Daarna samen nog 1 á 2 gesprekken over dat wat communicatief goed gaat en dat wat aandacht verdient. Met praktische en concrete aanwijzingen zal het resultaat zijn dat je het jezelf makkelijker maakt, meer energie overhoudt en de cliënt meer gaat werken.